De sitter i politiken men de agerar inte – de tystas gäng..


Svar till @Anna som kommenterade mitt inlägg på HD angående Lex Dalman.
I mitt inlägg kritiserade jag att så många ledamöter aldrig säger något, varken i de interna diskussionerna i partierna eller i KF. Detta enligt egen erfarenhet från två partier och utsaga från andra politiker jag talat med.
Jag kritiserade även att medborgare röstar fram släktingar och vänner istället för dem som agerar politiskt och att detta är en fara för demokratin.

Som kommentar till detta har @Anna svarat mig att jag aldrig varit uppe i talarstolen i KF.
Vill då svara @Anna på följande sätt eftersom att kommentarsfunktionen är avstängd:

För att läsarna ska få en mer nyanserad bild av detta uttalande vill jag berätta vad jag gör för att påverka och varför jag inte ännu varit uppe i just KF:s talarstol.

Jag har arbetat rätt hårt och utsatt mig för en hel del för att värna demokratin, transparens och ärliga agendor. Dels skriver jag regelbundet på HD/NST under pseudonym och ibland med eget namn, dels har jag skrivit till ”min mening” på HD och dels har jag agerat kraftfullt i partiet. Före min politiska bana har jag och flera med mig agerat via denna sida och bevistat KF och KS. regelbundet

Jag har internt lyft frågor och vinklingar som varit obekväma och fått ta mycket stryk för det medans andra sitter tysta möte efter möte och inte ens går in när bandhundarna sitter och skriker runt bordet på en. Anledningen till att jag inte gick upp i KF den korta tid som jag satt där innan jag hoppade av är att jag var ny och anser att jag hade lite att lära, jag var ödmjuk inför min roll och ville vänta in ett tillfälle då jag hade något att säga utöver mina partikollegor som täckte det mesta. 

Det avgörande i detta är inte att jag inte gått upp och talat i just KF utan att vi har allt för många ledamöter som bara sitter av sin tid, år ut och år in, de är tysta internt och de är tysta i KF. Förstår överhuvudtaget inte varför de vill vara med i politiken. Det är ett stort demokratiskt problem. Vad som också är ett stort demokratiskt problem är att det i vissa partier ageras så otrevligt, aggressivt och nonchalant att ledamöter inte törs säga något.

Tycker det viktigaste i det här är att ifrågasätta att vi har det på det här viset och vad det gör med demokratin. Hur menar du själv @Anna att vi ska kunna värna demokratin när vi har den här problematiken?

Kommentera

