Kommunen kan påverka busslinjerna..


Med anledning av att kommunens politiker röstade med majoritetet för det NV läget i Förslöv för pågastationen så kommer detta slå oerhört hårt mot kollektivtrafiken och mot människor som inte är bilburna och rörliga.

Men det slår även hårt mot barn och unga som kommer bli tvungna att vistas i en miljö som är direkt olämplig en bra bit utanför samhället. Vägen mot stationen kommer dessutom vara tungt trafikerad och otrygg.

BKF menar att det bästa alternativet i dagsläget med stationen i NV läget vore att helt lägga ner planerna eller kräva att beslutet rivs upp. De kostnader som tillkommer för att göra NV läget trevligt och tryggt samt att få pågatåget genom tunneln kommer matcha eller till och med överstiga kostnaderna som hade blivit med en förlängning till Grevie från en pågastation i Förslövs C. Det är en av de anledningar som gör beslutet fullkomligt absurt i ett helhetsperspektiv samt för kommunens pendlare och för dem som ska pendla in.

Det härbeslutet handlar uteslutande om att tillgodose näringslivet dess krav och behov och vi kan till fullo se våra politiker i kommunfullmäktige som ansvariga för att det går igenom. Moderater, Folkpartister, Kristdemokrater och stora delar av Bjärepartiet.

Det som slår hårt är bl.a att när pågastationen blir klar kommer bussförbindelserna att minska.

För att ta dig från Torekov till Båstad kommer det ta 44 minuter och åt andra hållet nästan en timme. Inga busslinjer kommer gå mot Ängelholm eller Helsingborg. Ungdomarna kommer alltså inte att kunna ta sig till gymnasieutbildningarna i Valhalla om inte stationen i Barkåkra blir klar i tid.

Busstrafiken i Sveirge är subventionerad men inte tillräckligt. Utflyttnigen till landsbygden har börjat öka då boendekostnaderna minskar och fler har råd med ett eget hus istället för att betala hutlösa priser i städerna för en liten lägenhet eller för ett helt vanligt hus. För att göra denna uppsving för landsbygden ihållande och ta vara på att hela Sverige ska leva måste kollektivtrafiken hänga med. Idag mäter kollektivtrafiken passagerare och sätter in turer och linjer i förhållande till hur många som åker. Vi menar att det ska vara tvärtom. Staten måste börja satsa och våga satsa på linjer istället. Dra linjer där folk bor och därmed locka allt fler till landet även om det är få som åker.

Trafikverket arbetar i motsatt riktning än att satsa kollektivt – det pågår stora nedskärningar över hela Sverige och räls plockas bort. Trafikverkets arbete styrs av våra rikspolitiska partier. Det visar att alliansen inte gör de rätta satsningarna och inte månar om vare sig miljö eller landsbygd.

Om vi då tar Bjärehalvön som exempel så skulle det istället för att dra in linjer satsat på fler linjer samt behållit de gamla. Kollektivtrafiken ska gå före och i samklang med var folk lever och bor och inte tvärtom som det är idag. På rutter där det är färre åkande kan man köra mindre bussar t.ex.

Utfallet av busslinjer vilar på våra politiker och deras intresse av att måna om vanligt folks behov och livsvillkor men inte minst vår miljö. Det är helt och hållet upp till dem att lägga krut på detta ämne.

Men precis som med allt annat ser vi i vår kommun att krutet läggs på näringslivets behov och de fyrkantiga frågorna istället för på det som ligger invånarna nära.

BKF

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s