Vi gör ett bra jobb säger Bertil Mattsson..


Varje gång vi slår upp en lokal tidning, HD/NST, Lokaltidningen, Bjäreliv, Båstad Magasinet, mm..

Varje gång vi kör runt i båstad och på bygden..

Varje gång vi går in på turistbyråns sida..

Så ser vi vad som händer och ska hända i Båstad – på gallerier, nere på tennisen, evenemang centralt och på bygden.

Inte en enda gång har vi sett den sortens marknadsföring för Norrvikens Trädgårdar.

Om man letar kan man hitta om de två utställningarna på Norrviken som är och har varit i sommar men informationen flashar inte som reklamen för t.ex. restaurangveckan, primörveckan, pärans dag, hamnfesten, osv.

Bra reklam och bra marknadsföring syns och man blir sugen och nyfiken. Den gör att bilder poppar upp och den dröjer sig kvar. Den gör att man förstår att denna upplevelse och plats är central och en mötesplats för något spännande eller viktigt.

Bra marknadsföring och bra reklam gör att man inte behöver leta, man behöver inte undra och den riktar sig till alla, inte bara till vissa som t.ex. en kulturelit som läser sina kultursidor och event eller till turister som går till turistbyrån..

Den ska vara lättillgänglig.

Bertil Mattsson dock tycker att han själv och Stiftelsestyrelsen gör ett bra jobb. Han räds inte heller för att berätta om den stora summa pengar som EP skjutit till innan köpet gått igenom och som visar på en både synlig och osynlig låsning mellan Stiftelsestyrelsen och EP – en beroendeställning och en tacksamhetsskuld.

Vad är då ett bra jobb?!

Så länge som det inte finns ett mätinstrument, dvs utvärderingsmaterial via en verksamhetsberättelse el dyl. och att fortlöpande följa upp och utvärdera detta material så kan man ju påstå precis vad som helst.

Att påstå saker och att svänga sig med retorik som övertygar och lurar är ingen konst för en politiker eller fd politiker. Det är så politiker arbetar – de använder sin pondus och sina ord och sitt kroppsutryck för att övertyga.

Men låt oss anta att Stiftelsestyrelsen var ett företag, och på sätt och vis kan man säga att de är det för de förvaltar ett objekt som måste drivas som ett företag, då vet alla att där ingår moment som att se till att företaget ska gå så bra som möjligt. Om man sen tittar på bl.a. kommunala verksamheter så ska där finnas en rejäl utvärderings och uppföljnings strategi att följa för att säkra upp att verksamheten håller den nivå och kvalitet som eftersträvas och krävs enligt lag och ålaggda statliga mått.

Många privata företag har sett till att kvalitetsäkra sig för att garantera kvalitet i sitt arbete och i sin produkt. Det är en tajtare kontroll av verksamhet än den som kommunen använder.

Om man har ett unikt intresse av att Norrvikens Trädgårdar ska leva och fortsätta vara den skrud av unikum den är då gör man sitt yttersta och man ser till att ha dessa kontrollinstrument på bordet för att försäkra sig om att mål, syften och verksamhet efterlevs och uppfylls bl.a. i förhållande till intäkter och utgifter.

I detta material sätter man bl.a upp alla kriterier man kan komma på som kan krävas för att olika event, arrangemang och utställningar ska få full pott. Att bara sitta och snacka och spåna håller inte – så arbetar inte proffs..

Grejen är att om dom som kontrollerar Stiftelsens arbete inte kräver dessa material och arbetssätt så kan Striftelsen glida igenom med minst möjliga åtaganden och ansträngning.

En seriös Stiftelsestyrelse däremot vill arbeta med dessa proffsiga arbetsmetoder pga att man anser det viktigt och nödvändigt för att nå bästa möjliga resultat.

Så utan problem kan Bertil Mattsson som i denna artikel företräder Stiftelsestyrelsen och dess arbete stå och svänga sig med hur bra han anser att trädgårdarna sköts – Eps pengar har gjort sitt visuella resultat.

Men resten da Bertil Mattsson och Stiftelsestyrelsen..

Ni säljer ju nu ”pga” alla skulder och pga att ni inte reder det..

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s