Fick flytta till Halmstad – fanns inga lägenheter..


Igår hade jag ett otroligt trevligt och givande samtal med en pigg, vaken och vital kvinna på 84 år.

Hon berättade att när hennes man för några år sen gick bort och hon blev tvungen att sälja villan så kunde hon varken hitta en bostadsrätt anpassad för äldre eller en hyresrätt.

Denna kvinna fick lämna hela sitt umgänge och sin vardag i Båstads kommun och flytta till en annan stad, Halmstad.

I dagsläget har vi ett överskott på bostadsrätter som inte säljer och definitivt inga hyresrätter. Men tänk efter – handlar det bara om att de finns. Är det inte så att de måste leva upp till olika familjer och enskilda personers behov om hur deras boende ser ut både med trädgård (om det finns), ev trappor, storlek och pris. Här där jag bor får barnen leka på vägen och risken för att köra på dem är överhängande. Trädgårdarna är för små och många bostadrätter har trappor som de äldre inte klarar.

Vad jag försöker säga är att utbudet är felriktat i förhållande till behoven – både vad gäller vad som finns och vad som söks. Det känns som att marknaden bygger utan att fokusera på behoven.

84 år är en aktningsvärd ålder och piggare 84 åringar får man leta efter – ja, en av dem jag pratade med var 86. Om nu Båstads kommun ska förbereda sig för alla dessa goa äldre då gäller det att sätta fart och att ha insikt kring behoven. För det kan ju inte fortsätta vara så att den grupp vitala äldre, men som ändå måste börja trappa ner, ska behöva flytta till Halmstad och Ängelholm för att hitta ett boende. Hur blir det då med tillvaron och gemenskapen.

Ärligt talat – Båstads kommun är väldigt sent ute i den här frågan, ni verkar helt oförberedda och står fortfarande och stampar.

Så fort min dotter vuxit upp flyttar jag härifrån, jag står inte ut med eländet..

Helena Kruse medlem i Båstad kommuns framtid

Kommentera

