Asch, vad menar vi egentligen..


”Kritik mot revisor splittrar alliansen”
Artikeln börjar bra.
Sen faller det man fösöker säga, för hur många dagar sen är det som C och KD skrev under ett uttalande om vård och omsorg under kortartikel rubriken ”Min mening” där man i slutet skyllde problematiken på tidigare ledningar samt fotfolket?
Tydligt är att man inte riktigt vet hur man ska bete sig för att ta sig ur den här obehagliga härvan. man har nu rejält snurrar in sig i motsägelsefullheter.
Så hur skulle det sett ut? – Jo, fullt ansvar när tid var! man skulle lyssnat på signalerna iställt för att sätta sig över dem som ni gjorde. Och man skulle gjort oberoende utvärdering av vård och omsorg fortlöpande. Framför allt för att garantera kontinuiteten eftersom där pågick förändringar.
Att tidigare ledningar misskött vård och omsorg är endast en förklaring – inte en ursäkt. Ni kan inte fortsätta gömma er bakom det. Det är att idiotförklara dem som valt er.
Den omorganisation vi sett de senaste åren inom vård och omsorg har ingen koppling till att man tar ansvar för missförhållanden och anhöriga, brukares och anställdas signaler. Det har enbart handlat om att strukturera om för att rationalisera och spara pengar.
Så vad gjorde ni för att få till stånd en förändring när det ropades och signalerades om missförhållanden – då, när ni också visste men inte gjorde något. Hur var det med den där utvärderingen som enträget efterlystes av några av oss?
Jag påstå att det var tack vare skrivandet i HD.se och oppositionen samt socialstyrelsen som det till slut satte fart – inte tack vare alliansen, det politiska och kommunledningens ansvarstagande.
Ni börjar i fel ände – nu agerar ni , nu när ni inte kan springa ifrån det längre för revisionen har gjort bevis av de signaler som ni så länge satte er över och struntade i.
Och man kan fråga sig varför..
Helena Kruse
3 reaktioner på ”Asch, vad menar vi egentligen..

  1. Anette Åkessons och Tomas Rikses utspel är ytterliggare ett bevis för att de totalt saknar verklighets förankring och enträget fortsätter att skapa sina egna regler i strid mot övriga samhället!

    Folkpartiets försiktiga agerande är precis som alltid inom allians samarbetet, för tycker man inte som stora syster Anette så riskerar man att råka illa ut!

    Är det inte dags att Anette Åkesson, Tomas Rikse, Susanne Herting, m.fl. går vidare i sina karriärer någon annan stans, så kanske Båstad kommun får en ärlig chans att komma på fötter igen.

    Jag vill hävda att alla problem inom kommunen bottnar i dåligt ledarskap, då Båstad kommun lider av toppstyrning utan återkoppling!

    Ledarskaps modellen: Hot, Kontroll och Bestraffning är uppenbarligen ingen effektiv ledarskapsmodell.

    Tyvärr så är det som så att den personen som har svaret på alla frågor inte är född än och därför består ledningsgrupper av flera personer som skall samarbeta med övriga organisationen på alla nivåer för att leda och utveckla verksamheterna mot tydligt fastställda mål.
    Detta uppnås inte genom att vägra att tala med ”fotfolket”.

    Den som önskar kan ju gå in och titta på alliansens handlings program och där se hur många punkter man har lyckats infria, vilket vittnar om alliansers ineffektivitet och hur det missgynnar oss väljare.

    (Alliansens handlingsprogram finns att läsa på Båstad kommuns framtids hemsida.)

    Det som kan uppfattas som positivt i den här tråkiga historien är att för en gångs skull är inte alla allians partierna eniga och några till och med uttrycker en avvikande uppfattning i frågan.

    Jag tycker synd om Inga Sölve för allt hon fått utstå för att hon gjort sitt jobb gentemot kommunen och dess invånare.
    Jag tycker det är dåligt av Fp att de inte är tydligare uttalar sin ståndpunkt i frågan då Inga Sölve faktiskt representerar Fp i kommunrevisionen och borde därför få ett bättre stöd från sitt parti.

    Även här är ledarskap att stötta sina medarbetare, men det verkar inte ens fungera inom allians partierna så hur skall det då fungera i kommunen som helhet?

    • Min ovanstående kommentar till artikeln om en splittring inom alliansen togs bort efter ca 40 timmar i HD.

      Ytterliggare ett bevis på att det inte är så högt i tak i kommunen samt att det uppenbarligen är strängt förbjudet att kritisera vår nuvarande kommunledning.

      Jag trodde faktiskt inte att det var riktigt så illa ställt inom kommunen och jag kan tänka mig vad som händer om en anställd inom kommunen öppet kritiserar ledningen.

      Så en stor eloge till er som på något sätt verkar inom kommunen och går ut och kritiserar verksamheten!

      Som jag tidigare nämnt i mina inlägg, så är det roligt att få beröm, men det är av kritiken man skall ta lärdom.

      Jag anser inte att jag gått förlångt utan hållit mig till det som framgår av artikeln i HD.

      Samtidigt som man får vara bered på att få sig en känga ibland om man ger sig ut i offentligheten så varför bemöter inte berörda politiker och tjänstemän min kommentar med en mot kommentar?

      Jag trodde ju i min enfald att det var så man arbetade inom politiken i en demokrati med yttrande frihet.

      Jag får väl trösta mig med att det var ca 40 personer som läst mitt inlägg ovan och klickat gilla på det innan det togs bort av HD.

      Tack och lov så kan vår kommunledning inte radera våra minnen ännu!

      Tack för ordet!
      Mvh
      Patrik

      • Skrämmande Patrik!
        Och om det är som du säger att det är någon i kommunhuset som anmält inlägget så är det skrämmande för det betyder att HD lever efter samma kriterier och att de lyder under dem..
        Vad ska vi ta oss till?
        Tur att denna grupp har kommit till liv – vi får så många viktiga och spännande samtal, både i verkliga livet, per mail, per kommentarer och via telefon..

        Ni i kommunenhuset borde skämmas – utveckla den demokratiska processen istället för motsatsen!

Kommentera

